Styrketrening

Vi sier ja takk til både inne og utetrening i sommer!

Trening utendørs eller hjemmetrening er et bra supplement til det du gjør på senteret, men skikkelige resultater krever at du har tilgang på utstyr og kompetanse. Vedlikehold din styrke i sommer hos oss!

Styrketrening er noe alle bør trene hele året. Det finnes ingen unntak. Gammel som ung og mann som kvinne. Etter knappe 2 uker uten styrketrening mister du muskelmasse. Det er lite styrketrening som skal til. 4 øvelser, 30min to ganger i uken er tilstrekkelig.

Styrkefremgang og vedlikehold krever vekter og utstyr!

For å øke styrken eller størrelsen på musklene må man trene med tunge nok vekter for å få effekt.
De færreste av oss har apparater, stenger og vektskiver, tunge manualer og et knebøystativ o.l. hjemme!
I tillegg til alt det nødvendige utstyret finner du gruppetimer som Kettlebells, Body Pump, TRX slyngetimer hos oss. Det er eksempler på timer som gjør deg sterk og utholdende. Du motiveres og veiledes sammen med andre. 

Alle vet at gruppetimer får deg til å gi det lille ekstra. Trening sammen med andre og en instruktør som pusher, gjør at vi det gir lille ekstra som igjen gir ekstra gode resultater. I tillegg er det sosialt, tiden flyr og man har det gøy. Det er bare å prøve så ser du hva vi mener. 

Styrketrening gir klart flest helsegevinster men det beste er uansett å kombinere både styrke og kondisjonstrening med bevegelighetstrening!

Kondisjon kan du trene ute i sommer, men hos oss er det aldri dårlig vær!
Det er ikke like lett å presse seg ute som inne på en tredemølle med en bestemt fart eller på en gruppetime som høy puls, spinning eller en løpetime.

Bruk hinderløypen vår i sommer.
Se timeplanen for timer fra 2 mai!
Bli med på vår Tren sammen inne som ute kampanje som starter 10 juni tom. 3 sept. Last ned vår Trimpoeng app.


Flere nasjonale og internasjonale studier av styrketrening doktorgradsstipendiat Gøran Paulsen ved Norges idrettshøgskole har gjennomgått viser:

* Muskler og skjelett styrkes og risikoen for benskjørhet og fall og benbrudd hos eldre reduseres.

* Diabetespasienter får økt insulinfølsomhet, og trenger mindre insulin for å regulere blodsukkeret.

* Nakkeproblemer - som følge av anspent og smertefull muskulatur - minsker.

* Bevegeligheten reduseres ikke, slik mange tror. Bevegeligheten kan øke hos enkelte, men ønsker du å øke bevegeligheten vesentlig, må du trene bevegelighetstrening i tillegg.

* Fettprosenten kan gå ned, selv om du ikke går ned i antall kilo fordi muskelmassen øker. Hvis du går på diett for å gå ned i vekt, bidrar styrketrening til at du ikke mister muskelmasse.

* Energiomsetningen når du hviler kan være høyere i flere timer etter hard styrketrening. Det betyr at du forbrenner mer mens du hviler.

* Treningen kan virke positivt for den mentale og psykiske helsen.

- Styrketrening vil trolig også redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer fordi styrketrening kan redusere blodtrykket og påvirke kolesterolnivåene positivt, sier Paulsen.

Han presiserer at alt tyder på at kondisjonstrening - sammen med styrketrening og bevegelighetstrening - er mest effektivt for å redusere risikoen for livsstilssykdommer.


Haugesund Aerobic og Treningssenter

Bli medlem!